Minek nyammogjunk csírákon?

csiraztatas-01.jpg

Pár évvel ezelőtt nagyon felkapott téma volt a csíra-mizéria, pedig egyáltalán nem új találmányról van szó, hiszen a csírafogyasztásnak évezredes hagyománya van, még ha a modern világban furcsának és újdonságnak tűnik is. Például Cook kapitány a skorbut ellen adta tengerészeinek a csírákat.

A csírák remekül kiegészíthetik az étrendünket, nagyon gazdagok a különféle tápanyagokban, és nem utolsó sorban intenzív ízükkel fel is dobják a fogásokat. Persze nem csodanövényekről van szó, de színesítik az étrendünket, és különösen a téli hónapokban jelentenek extra vitaminforrást.

Miért ajánlott a csírák fogyasztása?

  • Vitaminokban, ásványi anyagokban, enzimekben különösen gazdagok. Ráadásul rendkívül változatosak, így a különféle csírákkal különféle vitaminokat és tápanyagokat vihetünk be a szervezetünkbe.
  • A kifejlett növény minden jótékony anyagát koncentráltan tartalmazzák.
  • Különleges ízélményt nyújtanak, és a legtöbbnek kifejezetten intenzív íze van. Némely csíra édeskés, mások meg csípősek, egyesek egészen pikánsak, így egy sima vajas kenyérből is változatos, tápláló és klassz uzsonnát varázsolnak.
  • Szénhidrátot és zsírt alig tartalmaznak, ezért szinte bármilyen étrendbe beilleszthetőek.
  • Mivel bontott tápanyagokban gazdagok, könnyen felszívódnak és könnyen emészthetőek.
  • Színesítik és gazdagítják étrendünket, valamint kiegyensúlyozottabbá teszik tápanyag bevitelünket, különösen a téli hónapokban.

Mire érdemes figyelni?

  • Akár otthon csíráztatunk, akár boltban szerezzük be a napi csíra-betevőt minél frissebben fogyasszuk és ne tároljuk sokáig. Ha boltban vásárolunk, érdemes csak akkora adagot venni, amit egy-két napon belül el is fogyasztunk.
  • A leszüretelt csírákat mindig hűtve tároljuk.
  • Nem minden növény fogyasztható csíra formában, ezért a nevelgetés előtt mindig tájékozódjunk erről. Egyébként célszerű kifejezetten csíráztatásra szánt magokat vásárolni, azokkal biztos nem nyúlunk mellé.
  • Ne fogyasszunk ismeretlen eredetű, vagy ismeretlen "szüretelésű" csírákat, és mindig eredeti, bontatlan csomagolású terméket vásároljunk.
  • Otthoni csíráztatáshoz, csak ellenőrzött, lehetőleg bio gazdálkodásból származó, vegyszermentes magokat használjunk.
  • Tilos földben nevelt csírát fogyasztani! Emberi fogyasztásra ezek nem alkalmasak.
  • Ügyelj a higiéniára!
    • Házi csíráztatásnál előzetesen mindig moss kezet, valamint a magokat és csírákat rendszeresen öblítsd le tiszta, folyó vízzel.
    • Friss, bolti csíránál lehetőleg ne nyúlj kézzel a dobozba, inkább villával szedd ki a kívánt mennyiséget.
    • Bármilyen csírát is választasz, fogyasztás előtt mindig érdemes folyó víz alatt leöblíteni.
    • A csíráztató edényt két használat között mindig alaposan mosd el, a legjobb, ha ezt mosogatógépben teszed.

csiraztatas-02.jpgBiztonságos a csíraevés?

Erről a kérdésről talán még érdemes szót ejteni, ugyanis pár éve Németországban volt egy hasmenésjárvány, ami a csírákhoz köthető, és emiatt sokakban megingott a bizalom. Ezt a járványt egyébként Egyiptomból importált magok indították, amiket gyorsan kivontak a forgalomból, és a járvány lecsengése után az Európai Élelmiszer-biztonsági Hivatalnál visszakerültek az ajánlott kategóriába a csírák. Ennek kapcsán néhány dolgot érdemes tudni, illetve szem előtt tartani.

  • Való igaz, hogy a boltban kapható csírák nagyüzemi termelése során a különböző baktériumok és egyéb kórokozók által leginkább kedvelt hőmérsékleten történik a termelés, ugyanis a csírák is ilyen körülmények között fejlődnek a legjobban. Egyébként ez a rizikófaktor otthoni csíráztatással nem áll fenn. Egyébként a bolti csíráktól sem kell félni, nagyon szigorú higiéniai előírásokat tartanak be ezek a termelők, ha veszélyes lenne a csírák fogyasztása az Európai Élelmiszer-biztonsági Hivatalnál nem lenne az ajánlott kategóriában.
  • A fenti eset is rávilágított, mennyire fontos, hogy a magok ellenőrzött forrásból származzanak, ezért ha van lehetőség a bolti csíráknál is érdemes erről informálódni.
  • A nevelgetés közegétől függetlenül mégis a tárolás során elszaporodó baktériumok jelentenek nagyobb veszélyt, ezért fontos, hogy csak friss csírát fogyasztunk, ne tároljuk sokáig és fogyasztás előtt mossuk, öblítsük le (ahogy minden zöldséget és gyümölcsöt is).

Alapvetően ha a forrásra és a higiéniára odafigyelünk, biztonságos a fogyasztásuk, nem kell tartani tőlük, különösen, ha otthon nevelgetünk csírákat.

 


Tetszett? Kukkantsd meg a lenti ajánló sávot, hátha találsz olyat, ami még érdekel!

Kövess Facebookon, hogy ne maradj le a legújabb bejegyzésekről!

Címkék: csíráztatás