Idénynövényeket az asztalra Januárban is

Sokszor és sok helyen esett már szó arról, miért fontos napi szinten fogyasztani zöldségeket és gyümölcsöket. Persze a nagy felbuzdultságban gyorsan be is szoktunk vásárolni a szupermarketben mindenféle növényi terméseket fogyasztásra. Ám egyáltalán nem mindegy, mit pakolunk a kosarunkba, na meg hogy mit pakolunk a tányérunkra. Ráadásul a szervezetünknek az év különböző szakaszaiban eltérő igénye van a bevitt tápanyagokkal kapcsolatban.
Januári idénynövények

 

Az idényzöldségek- és gyümölcsök fogyasztása több szempontot figyelembe véve is ajánlott:

  • Az évezredek alatt az emberi szervezet alkalmazkodott a környezeti feltételekhez, így nem annyira meglepő, hogy az év bármely szakában az akkor és ott termő/elérhető gyümölcsök és zöldségek azok, amelyek a leginkább kielégítik szervezetünk tápanyag és vitamin szükségleteit.
  • Az idénynövények nagyobb arányban származnak helyi termelőktől, de erre figyelni is érdemes, hiszen minél kevesebbet utazik - térben és időben - annál frissebben jut el hozzánk a termék.
  • Helyi termelésű idénynövények esetén nincs szükség mesterséges érlelésre, és mivel még a fán/bokron/növényen megérik, sokkal több tápanyagot és vitamint tartalmaz.
  • Vásárlásukkal nem csupán a saját egészségedet, de a helyi termelőket is támogatod.
  • Anyagi szempontból sokszor racionálisabb választás, hiszen ha helyben terem, nem adódik hozzá az árhoz a szállítási költség, tehát olcsóbb.
  • Ez utóbbi különösen a téli hónapokra igaz, hiszen a zöldség-gyümölcs árak ilyenkor megemelkednek, de idénynövényekből ilyenkor is gazdaságosan főzőcskézhetünk.
  • Továbbá a környezetet sem terheli a szállítás során jelentkező károsanyag kibocsátása.

idenynovenyek-januar-05.jpg

Kövessük hát bátran felmenőink életmódját, ami évszázadokon át bevált. És rohanó világunkban talán egyébként sem probléma, ha legalább egy pici figyelmet fordítunk arra, hogy a természet változásaival összhangban éljünk.

Na ez mind szép és jó, de hogy jön ez ide januárban? Bizony januárban is sok lehetőségünk van az évszaknak megfelelő táplálkozásra, ugyanis nem csak a messziről ide érkező déli gyümölcsökkel áldozhatunk az egészség oltárán. Nézzük, mit tehetünk az év azon szakaszában, amikor a természet alszik, míg mi habzsolunk…

idenynovenyek-januar-06.jpg

A titok nyitja a tárolásban rejlik.

  • Sok zöldség és gyümölcs nem csak az érési szezonban fogyasztható, de akár hetekig, hónapokig tárolható is. Ezek a termések pedig a hideg évszakban is ellátnak minket vitaminokkal és tápanyagokkal.
  • Ám az sem véletlen, hogy nagyanyáink a nyári és őszi időszakban annyi befőttet, savanyúságot, lekvárt vagy éppen aszalt gyümölcsöt raktak el. Ezek mind-mind jól jöttek, amíg odakint a természet halottnak tetette magát. Szóval fogyasszuk ezeket is bátran!
  • Az olajos magvak, dió félék is jól tárolhatók, így ezek is remek tápanyagforrások ilyenkor.

 

Milyen idénynövényeket fogyaszthatunk januárban?

 

Ilyenkor takarítják be:

  • Naspolya
  • Csicsóka
  • Cikória

Tárolható, így januárban is fogyasztható:

  • Alma
  • Birsalma
  • Téli körte
  • Burgonya
  • Cékla
  • Dió
  • Földimogyoró
  • Mandula
  • Fejes káposzta
  • Fekete retek
  • Karalábé
  • Karfiol
  • Kelbimbó
  • Kelkáposzta
  • Pasztinák
  • Sárgarépa
  • Sütőtök
  • Sóska
  • Vöröshagyma
  • Zeller

Ha kíváncsi vagy az év mely szakában, milyen idénynövények közül válogathatsz, kukkantsd meg a sorozat többi részét is, itt: idénynövények


Tetszett? Nézz szét a lenti ajánló sávban, hátha találsz olyat, ami még érdekel!

Kövess Facebookon, hogy ne maradj le a legújabb bejegyzésekről!